tisdag 7 oktober 2008

Kritikern, ett arbetsmiljöproblem?

Björnar Berg, F.d. förvaltningschef för service- och teknikförvaltningen i Katrineholm, hotar hantera kritik mot ”sina” anställda som ett arbetsmiljöproblem. http://www.kkuriren.se/kkuriren/standard_artikel.php?id=231238&avdelning_1=102&avdelning_2=113&t=1525630950 Utan att gå närmare in på omständigheterna kring Bergs upprördhet, och om den kan anses vara befogad eller ej, är det anmärkningsvärt på vilket sätt han bemöter kritik: Att det skulle vara föremål för att behandlas som arbetsmiljöproblem!

Handhavandet är dock inget nytt i kommunen. Då jag för ett antal år sedan gjorde en anmälan mot Bie skola och där förekommande oegentligheter skrev kommunen (bildningsförvaltningens chef, Ingrid Nandrup), i sitt svar till skolverket, att lärarfacken ansåg mig vara just ett arbetsmiljöproblem (vem hon nu hade pratat med detta om?) och att det därmed var jag och inte den kritik som jag förde på tal som var bekymret. Så kan man också försöka sopa problem under mattan!

Björnar Berg borde, då han fortfarande var förvaltningschef, ägnat mer energi och kraft åt att komma tillrätta med bland annat den pinsamma trafikljussituationen i kommunen. Få saker gör mig numera så irriterad som det eländiga signalsystemet på genomfartsleden. Att vid varje korsning behöva stanna vid rödljus! Alltid, närhelst på dygnet! Det kan omöjligt vara ”rymdteknik” att få till gröna vågen genom Katrineholm. Men det är klart…betraktar men de som för frågan på tal som arbetsmiljöproblem…har ansvariga troligtvis ännu inte uppmärksammat det verkliga bekymret.

Inga kommentarer: